Avagy: felhasználóbarátság2
Meglepődve látom házigazgánknál az arculatváltást. Legalábbis a bejelentkezési oldalon.
Ezen már jó ideje - a nagyszerű kapitalista szép új világunk beköszönte óta - csodálkozgatok, bosszankodgatok, hogy a termék, szolgáltatás jóságánál fontosabb minden más. Itt van pl. ez a sűrű arculatváltás. Elegánsabb szóval: imázsváltás. El nem tudom képzelni, miért hiszik azt a gyártók, szolgáltatók, hogy a tartalmi minőségnél fontosabb a külső. Pontosabban: a külső gyakori változtatása.
Bár, ha belegondolok, mégis csak értem. Nyilván könnyebb, olcsóbb a külcsínt változtatgatni, mint a lényeget, a tartalmat jobbítani. Lásd még: fecseg a felszín, hallgat a mély. A bávatag fogyasztó meg azt hiszi, hogy a megújult külsővel valami jobb tartalmat is kap. Vagy azt hiszik, hogy azt hiszi. Én meg csak azt veszem észre mindig, hogy egy megújult külsővel nem hogy jobb, de még csak nem is ugyanolyan, hanem mindig valamivel rosszabb minőséget, tartalmat kapunk.
Nincs ezen mit csodálkozni. A tőke ott spórol, ahol tud. Minél kevesebb munkát és pénzt fordítani az érdemi munkára, helyette a csilivili, folyton változó külcsín és a reklám segítségével elhitetni a botor fogyasztóval, hogy ez a legjobb, amit csak kaphat. így aztán a fogyasztó igénye is szép lassan kezd csökkeni, és már el se tudja képzelni, hogy lehetne jobb is a termék, el van ájulva attól, amit kap. (Amit rátukmálnak.)
Itt van pl. kedves házigazdám, a blog.hu. Már azt se írja ki, hogy melyik adatmezőbe mit írjon a felhasználó. Találja ki. Mondjuk, IQ tesztnek se rossz. Végül is: növeli a kreativitást. Aki meg kevésbé netjártas, vagy még kezdő, és nem képes rájönni, hát az megszívta. Evolúció. Aki ilyen élhetetlen, az ne használjon blog.hu-t. Lehetséges, hogy amúgy is túl van terhelve a blog.hu erőforrása. Szerver, tárhely, sávszélesség, ilyesmi. Hát ez egy jó módszer ahhoz, hogy ne akarjon itt minden jöttment netpolgár csak úgy blog.hu-t használni. Lám: többszörös haszon. Hát, kedves nettársak, így megy ez.