Utálom az ünnepeket. Mindenfélét.
Különösen a karácsonyi össznépi felizgulást. Kifejezett undor fog el, ahogy a felajzott tömegben vagyok kénytelen közlekedni. Ahogy az emberek önkivületi állapotban önként, vagy társadalmi elvárásnak behódolva, hisztérikusan engedelmeskednek egy kényszernek. Mert ünnepelni kell. Vásárolni kell. Ajándékozni kell. Szeretni kell. (Úgy kell tenni, mintha.) Mert valakik, valamikor úgy döntöttek (tk. az egyház). Hihetetlen, hogy az embereket mennyire fanatizálni lehet. Csak egy jó kis mítosz kell. Amivel meg lehet hamisítani a valóságot. Ami elhiteti az emberekkel, hogy lehet(ne) jobb is, szebb is az élet. Pár napig. Előtte, utána, az év többi napján nyugodtan lehet egymást földbedöngölni.
Nekem semmi közöm a karácsonyhoz. Idegen tőlem a mesevilág. Már.
Hogy a mítosz valóságtartalma mennyi, azt csak a jóisten tudja :-)
Egyetlen jó dolog van ebben az ünnepben (is): ennek ürügyén nem kell dolgozni pár napot. Azalatt valamennyire kipihenem a bérrabszolgaság fáradalmait. Pár százalékát.
És: a téli napfordulónak hála, innentől kifelé megyünk a sötétségből. És talán a télből.
Nekem semmi közöm a karácsonyhoz. Idegen tőlem a mesevilág. Már.
Hogy a mítosz valóságtartalma mennyi, azt csak a jóisten tudja :-)
Ténylegesen Nagy Konstantin egyházi reformja, és a kereszténység államvallásként való bevezetése után, és a niceai zsinat intézkedései kapcsán 325 és 335 között került sor az ünnep elismerésére. Az ünnep kitűzésének célja az volt, hogy lezárja a Jézus Krisztussal kapcsolatos vitákat, és a niceai zsinat határozatát liturgikus eszközökkel tegye népszerűvé, amely szerint Jézus Krisztus isten is és ember egy személyben. Az ünnep napjának megválasztása nem volt egyértelmű, mert Jézus születése napjával kapcsolatban a sok uralkodó elmélet közül a téli napforduló csak az egyik időpont volt...Még egyes józanul gondolkodó egyházi munkások is hajlamosak megmondani az őszintét:
Egyes vélemények szerint Jézus december 20-án született, ám mások szerint április 18-19-én, míg megint mások szerint november 25-én, sőt egyes elméletek szerint Vízkeresztkor, azaz január hatodikán látta meg a napvilágot. A zsinat után a határozat december 25-ét jelölte meg az ünnep napjának... (Múlt-kor.hu)
Legendának minősítette a három napkeleti bölcs történetét Canterbury érseke, az anglikán egyház legfőbb vallási főméltósága: Rowan Williams ( privatbankar.hu)No persze mostmár könnyű: nem ítélik máglyahalálra eretnekségért.
Egyetlen jó dolog van ebben az ünnepben (is): ennek ürügyén nem kell dolgozni pár napot. Azalatt valamennyire kipihenem a bérrabszolgaság fáradalmait. Pár százalékát.
És: a téli napfordulónak hála, innentől kifelé megyünk a sötétségből. És talán a télből.