HTML

Bejegyzések


Cselédek

2008.10.24. 18:01 :: e-Vita

[Az írás a 168óra.hu publicisztika pályázatára* készült 2006. július 3.-án. Attól tartok, hogy aktualitásából mit sem vesztett, és nem is fog az idők végezetéig.]

 

Régóta ismerem a mondást: "minden sikeres férfi mögött ott áll egy nő". És megfigyeléseim, tapasztalataim támasztják alá, hogy ez a nő valójában nem más, mint cseléd. Kiszolgáló személyzet. Legjobb esetben is háztartási alkalmazott. Legrosszabb esetben rabszolga.

És mégis elhűlve olvasom:

"Íróval együtt élni nem átlagos életforma: harminc évig nem tudtam kialudni magam. Ő mindig éjszaka dolgozott. Éjfél körül bejött hozzám, felolvasta, amit írt, várta, hogy hozzászóljak. Abból persze vita kerekedett, a végén már lapítottam: »Ragyogó! Egyik legjobb írásod!« Ugyanis hajnalban kellett kelnem, megfőzni, nyolcra már beérni a klinikára. Mikor esténként hazaértem, többnyire nagy társaságot találtam otthon. Szusszanásnyi időm sem maradt, én voltam a háziasszony. Fura, de egyik író sem vette észre, hogy mi, feleségek sokszor milyen kialvatlanok, fáradtak vagyunk." ( Sándor Zsuzsanna: Az írófeleség / Polcz Alaine Mészöly Miklós hagyatékáról, 2006.06.19.)

Talán azért hüledezek annyira, mert hát az ember, az átlagos, aki inkább olvasó, mint író, hajlamos azt hinni, hogy az íróféleségek érzékenyebbek. Hogy szemük jobban lát, mert nem(csak) a szemükkel néznek. Hogy fülük jobban hall, mert nem(csak) a fülükkel hallanak. És így még olyasmit is észrevesznek, amit átlagos ember átlagos szeme, füle nem. Hogy érzékenyebbek mások szenvedéseire, bajaira.

És tessék, most mit tudok meg: egyik neves írónk nem vette észre (nem akarta észrevenni?), hogy mellette életének társa (kiszolgálója?) 30 (azaz harminc!) éve nem tudja magát kipihenni! Mert éjjel-nappal állandó készenlétben kell állnia! Hogy őt, a Nagy Írót szolgálja! Hogy rendelkezésére álljon! Hihetetlen! Hogy egy, a kultúrától messze, valahol a napi megélhetési robot és a kocsma között életét tengető férfinak látszó egyed számára magától értetődik, hogy az asszony csak és kizárólag azért létezik, hogy őt, Urát és Parancsolóját szolgálja - azt nem mondom, hogy rendjén van, de - attól nem padlózok le. Ennyire. De hogy egy Író! Sőt: írók!

Még hogy nem vették észre a körülöttük holtfáradtan "szolgáló" feleségeik állapotát! Még hogy fura! Egy frászt! Egész egyszerűen önzésük nem engedte, hogy észrevegyék! Nem akarták észrevenni! Zavarta volna fennkölt köreiket. Intellektusuk magas röptét. Miközben ott rohangásztak-vánszorogtak körülöttük mindenes cselédeik, lehet, hogy épp a női princípiumról értekeztek, zengtek ódákat. A magasztos eszmékhez, érzelmekhez pedig nem érhet fel holmi közönséges rögvaló. Ugyebár.

Az már csak (savanyú) hab a (penészes) tortán, hogy a Nagy Írót nem érdekelte a feleség munkája, amely ráadásul nem is hétköznapi munka, hanem épphogy írói szempontból (is) nagyon is témának kínálkozó!

Azt meg már ne is említsük, hogy a feleségeknek, a jelzett körülmények között esélyük sem volt arra, hogy esetlegesen szunnyadó saját művészi-alkotói ambícióikat realizálhassák. Pedig ki tudja: lehetséges, hogy abban nagyobbak lehettek volna, mint a cselédszerepben. Sőt!

Ó, egek! Ugyan mit várhatunk akkor a kevésbé kifinomult férfinéptől?

 

____________________________________________________________________

* Nem nyert. A 168óra.hu impresszumát nézegetve, valahogy nem is csodálkozom. Viszont emlékeim szerint a cikket nem lehetett formázni még a minimális kiemelésekkel sem, kattintós linkről meg ne is beszéljünk. Továbbá a honlap átalakítását oly pancser módon valósították meg, hogy a cikk elveszítette az összes hozzászólást pedig jócskán volt, és nem is akármilyenek. Továbbá némely karakter kissé elkonvertálódott, miáltal értelemzavaró írásjelek keletkeztek. Nem hinném, hogy nagyot tévednék, ha azt mondanám, hogy ezt az átalakítást is komoly, okos férfiúk vezényelték - lévén az IT szakma (is) férfiuralom alatt. A férfiak meg kicsire nem adnak, nekik csak a nagy számít. A nagy összeg. Ezért a szöveg változatlanul hagyása mellett én ezt a slendrián férfimunkát (mint jó mulatságot) most korrigáltam és a szövegkiemeléseket, ill. a kattintós linket alkalmaztam.

13 komment

Címkék: web férfi gender nemek társadalmi nem nő férfi

A bejegyzés trackback címe:

https://e-vita.blog.hu/api/trackback/id/tr56730038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"a honlap átalakítását oly pancser módon valósították meg"

"ezt az átalakítást is komoly, okos férfiúk vezényelték"

vs

"kattintós link"

Aranyszabaly: amihez nem ertunk, abba nem kotyogunk bele, mert konnyen kozrohely targyava valhatunk.
Na mégeccer...a layos hivatkozás..
layos! Nem tudok nálad kommentelni? Pedig jó kis szöveghalmazok :-)
eax_! Hm. És te miért nem tartod be ezt a szabályt?
Csak most költöztem ide. Sajnos, néha akadozik a szerver. Másfelöl meg, előbb elküldi nekem véleményezésre (mér ilyen gyanakvó??...) és csak elfogadás után jeleníti meg.

Ha a komentablakot megjeleníti és írni is lehet benne, meg "submit"...előbb utóbb megjelenik...remélem.
layos: nagyon helyre kis lakosztálynak tűnik. A kommentek előzetes engedélyezését biztosan lehet ki-bekapcsolni valamilyen beállítási opcióva. Kizárt, hogy ne legyen ilyen. Különben elég nehézkes a kommunikáció, ami egy blognál nem egy előny.
Köszönöm a tippet, valóban van ilyen kapcsoló, összeszedve összes angoltudásom azt hiszem ki is kapcsoltam (vagy be, hihihi..) Sajnos még mindig internál server error van, nem tudom kipróbálni...
Emlékszem arra a pályázatra! Magam is több mindenen kiakadtam :-(
Pedig férfi vagyok :-)
Off!
Játékmeghívó:
joljarok.hu/blog/archives/670
Szeretettel játsuzani hívlak:
El Lobo - A farkas
Nem vagyok játékos alkat.
És nem szeretem, hogy felelőtlenül, mindent a "szeretet" mázzal öntenek nyakon.
Hm. Ez már megint egy blogcikk téma. Lenne. Ha nem lenne ezer egyéb gondom bajom...

Kedves Farkas, már a blogodban is kértem: hol lelem a játékszabályokat? A játék is olyan, mint az élet. A szabályait ismerni kell.
Kedves e-Vita!
A játék lényege: írd meg a blogodban, az általad választott módon és terjedelemben, hét tulajdonságodat.
Írd meg azt is, kitől kaptad a meghívód és ki az a hét blogger, akiket te hívsz a játékba.
(Az ilyen játékokat MÉM-nek hívják és ezt írja róla a Wikipédia:
hu.wikipedia.org/wiki/Internetes_m%C3%A9m )

A szeretet nem tudom, hogy került a klaviatúrádra meghívásom kapcsán, én nem öntöttem nyakon a dolgot szeretettel (kedveskedő értelemben használtam a szeretettel szót), de nehogy ebből gond legyen, pontosítom és korszerűsítem utólag a meghívást:

Na, ide figyelj e-Vita! Csípem a diódat, mint ahogy blogger dióját csípi a másik blogger! Gyere játszani, mert játszani kurva jó! Meg vagy hívva, vetted?
Khm. Kedves Farkasom! Azért a szeretet és az utcaszéli szleng között vannak fokozatok. Úgy vélem.
No de ha csak ennyi problémám lenne, kedves Farkasom, akkor én lennék a világ legboldogabBika. Úgyhogy ne izgasd megad emiatt :-)

Köszönöm az infókat a játékot illetően.
Azért a 7 egy kicsit érdekes szám. Olyan mesebeli.
Mintha a gonoszak is ennyien lennének.
Másrészt hol van nekem 7 db blogos ismerősöm?
Én amolyan magányos farkas vagyok az e-világban. Is.
Amolyan outsiderféleség.
De azért a kihívásra próbálok vállalkozni.
Ez egyébként kísértetiesen emlékeztet egy közösségi portál bloglabda játékához. Vagy ez most a blogvilágban egy trendi dolog, amiről én - lévén MsOutsider - eddig lemaradtam? Avagy: valamiféle gerillamarketing mó(d)szer?
Minden esetre izgatja a fantáziámat. Ihletet ad. Ha mást nem is. Pedig egy kis anyagi se jönne rosszul... a többit blogban :-D

Pontos idő, Budapest

Friss kommentek

Frissekhez gyorskapocs

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
süti beállítások módosítása