Avagy: hogyan gyártsunk a tőkést?
Avagy: ahol a magánügy és közügy összeér.
Ma nehéz napom volt(2008.04.07.) - magánügyileg. (Erről ennyit.)
És ez nem elég: már napok óta idegeskedve hallom a híreket, hogy BKV Őfelsége pihenni vágyik egy fél napot. Persze, egyfelől meg tudom érteni: hétfő kora reggel köztudottan nem egy kéj munkába menni és dolgozni. Az álmoskönyvek szerint se. Hát még az álmos dolgozók szerint.
Megmondom őszintén, bizony fölöttem is hatalma van a Disznófejű Nagyúrnak. Merthát - tetszik, nem tetszik (inkább az utóbbi, de akkor is) - élni kell. Pénz nélkül meg eddigi ismereteim szerint nem lehet. És mert nem tudok más módot a pénzcsinálásra, hát bérrabszolgaként árulom és zsákmányolom ki, erőszakolom meg testem és lelkem. (Nem úgy, mint a széles gáborok - aki simán zsebretette anno az én csóró jó egyhavi MH-előfizetésemet)
Ezért hát aggódva lesem a híreket: tárgyalnak még? Megegyeztek? Ha nem, hogyan jutok fel reggel a pesti sötét prolinegyedből a rózsdombi vip körzetbe?
Estefelé tudtam csak "internetre menni", hogy megnézzem, mi vár rám: 6,5 km-es gyaloglás, ami az Útvonalterv.hu szerint kb. másfél óra gyaloglás, vagy BKV Őfelsége mégis inkább olyan, mint Rózsa Sándor - nem a szegényebb népeket szívatja.
Természetesen, hol nézném elsőként, magától értetődően, mint a BKV.hu-n. Hát nem?
Hát nem! Egy bötű infó, de még egy fél sincs arról, hogy mi lesz hétfőn reggel - hogy pl. "Kedves utasaink, sztrájkolunk, elnézést a kellemetlenségért, Önökért is tesszük", vagy hogy nem lesz.
Pedig ha már ott van az a honlap (gondolom, az is a mi pénzünkből), legalább ennyi elvárható lenne. De hát BKV Őfelségét miért pont most érdekelnék az utasok? Lehet, máris elősztrájkolnak, begyakorolják, hogy hogyan kell csinálni a semmit. Lássuk csak be: azt se lehet csak úgy, bemelegítés nélkül.
Persze, csak ne morogjak, hiszen ott van egy link a Fővinform.hu-ra, és ez is nagy dolog. Végülis, neki mi köze hozzánk, az utasokhoz, mi csak ráfizetés vagyunk neki, nem igaz?
És máris olvasom a rossz hírt: sztrájk lesz. Nem is akármilyen. Totális - térben és időben. Fél napig. Bár ezt nem értem, miért is nem egész nap? Kinek lesz kedve félnapi semmittevés után dolgoznia? Hamar meg lehet azt szokni!
Az a pár járat, ami megy, úgy látom, még csak közelről se érint. Nosza: nézzük a taxikat. Hívom az ismerteket egymás után: sajnos, nincs már szabad helyük. Hívom a kevésbé ismerteket a taxi.lap.hu-n nézgelődve. Fogy a remény. A taxitársaságoknak meg egeket veri holnap a bevételük. Halkan kúszik bennem egy gyanú: ezek összejátszanak. Nem lennék meglepve, ha BKV Őfelségének lennének taxis érdekeltségeik. Is. (A fideszre és csatolmányaira most ki se térek.)
Nicsak, pár érdekesség:
- Chrystal Rent Hungary - ne menjek talán Limuzinnal? A Rózsadombon nem is lenne olyan feltűnő. És hát ha Operabálba lehet vele menni hamupipőkéknek, akkor egy bérrabszolgának is kijárna ennyi. Egyszer az életben.
- Motortaxi Kft - hm. Nem is tudtam erről. Még vállakoznék is rá, de ők hajnali 9 óra előtt nem dolgoznak.
- Vízitaxi - kár, hogy a Duna nem folyik fel a Rózsadombra. Bár lehet, hogy majd a VIP lakók egyszer elintézik ezt is. (A mi pénzünkön.) A honlapjuk mindenesetre elég nehézkes. A csili-vili ezt nem ellensúlyozza.
- Vannak még légitaxik, ezek lennének tán a legjobbak, de attól tartok, ezt már nem fizetné ki nekem kedves rabszolgatartóm. Pedig mindig is vágytam egy kis repülésre. (Kedves rabszolgatartómtól persze ezt még megkaphatom.)
- Vénusz Női Sofőrszolgálat - na, hát ez nem is taxi, itt csak nőt lehet bérelni, autó nélkül. Én speciel inkább egy Adonisz Férfi Sofőrszolgálatot vennék igénybe. Ha lenne. Bár tk. minden más taxi- és sofőrszolgálatot inkább férfiak adnak, csak nincs ilyen beszélős nevük.
No. Hát ennyi volt. Megnézem még az Útvonalterv.hu-n, a gyalogos opcióval: 6.5 km, kb másfél óra. Belegondolok: kénytelen leszek ezt választani. Végülis: felfoghatom kalandtúrának. Legyünk pozitívak. Éljen a kapitalizmus. És BKV Őfelsége.
És persze újabb impulzust kap a bicska a zsebemben: Antal Attila, BKV Őfelsége megszemélyesítője csekély 60 millió forinttal óhajt távozni onnan, ahol saját bevallása(HVG.hu, 2008.03.10) szerint sem ért el eredményt: "Tévedtem, a teljes tulajdonosi kör szemléletváltása nélkül egy ember nem érhet el döntő változásokat, még közérdekből sem". Hát én nem tudom, ő milyen könyvekből tanult, meg hogy a BKV előtt mit is dolgozott, de én - és még bizonyára sok adófizető társam - enélkül is, meg sokmilliós havi jövelem nélkül is ("száznapos felmondási időre 13 millió forint, valamint 14 havi végkielégítés illeti meg, ami 35 millió forint körüli összeg. Ehhez hozzájön még a tavalyi év után járó 12 milliós prémiuma is" [origo.hu, 2008.04.01.]) mindjárt megmondhattuk volna ezt neki. Persze igaz: ki az a bolond, aki egy ilyen jól fizető kis állást született/szerzett naivan is ne vállalna?
Aztán olvasok olyanokat, amiket nem is értek:
"A Munka Törvénykönyve szerint végkielégítés háromévnyi munkaviszony után jár egy alkalmazottnak"(Hírszerző, 2008.04.01.) - Antal pedig alig egy éve van ott, ahol.
"Végkielégítést az kaphat, akinek a munkáltatója felmond, vagy közös megegyezéssel távozik." - Antal maga kérte felmentését írásban.
Igaz: "A jogszabály szerint a felmentés kérése nem minősül felmondásnak" - azt hiszem, ha ezentúl netán fel akarnék mondani, akkor ehelyett én is felmentésemet fogom kérni. Csak hogy többet kaphassak a hamuba sült pogácsa mellé.
"...bizonyos kockázatokkal járó vezetői megbízások esetén nem ritka, hogy a munkavállaló biztosítékként nagy összegű végkielégítést köt ki" - érdekes lenne tudni ezeket a kockázatokat. A mellékhatásokat már ismerjük: fizetjük.
"...a főváros vezetése maga kezdeményezte Antal Attilánál, hogy kérje felmentését" - róka fogta csuka? Vagy: holló a hollónak? És: papír van róla?
"Antal Attila munkaszerződését a BKV igazgatósága hagyta jóvá, amelynek tagjait a fővárosi önkormányzat delegálta." - hja. Akkor már sejtek valamit.
"...utólag szembesültek a cégtulajdonos önkormányzat döntéshozói azzal, hogy a menedzserszerződése alapján milyen nagyságrendű összeg illeti meg a vezérigazgatót távozása esetén" - hát ez érdekes. Ezek szerint az önkormányzati döntéshozók és a delegáltak nincsenek beszélő viszonyban. Mit mondjak: érdekes tulajdonos az, aki úgy hoz döntéseket, hogy csak utána tudja meg, miről is döntött. Persze, amely tulajdonos a feneketlen közös kalapból kapja és osztja a pénzt, hát annak tényleg mindegy, hogy mennyit szór szanaszét. Jut is, marad is. Neki. Is. Ha meg kevés lenne, hát nosza: legyen totális sztrájk, és majd lesz több. Tőlünk. Zsarolópozíció tuti nyerő.
És hogy hogyan termeljük a tőkést?
- Eltartjuk BKV Őfelségét az adónkból.
- Fizetünk BKV Őfelségének utazáskor a jeggyel.
- A vezérigazgató, egyéb vezetők az eredményekhez és a felelősségvállaláshoz képest aránytalanul nagy jövedelme lehetővé teszi, hogy az így tőlünk kapott pénzt saját magántőkéjének képzésére, gyarapítására fordítsák.
- Mi, adófizetők (a magyar emberek /fidesz után szabadon/) fizetjük mindazt a kárt, amit egy félnapos totális sztrájk okoz. A vezetők, akik bármit is tehetnének a megoldás érdekében, azt se tudják, mi az, hogy buszon, metrón, villamoson utazni, vagy hogy (ó, minő furcsaság) gyalog is lehet járni.
- Mi, adófizetők (főleg a nem autótulajdonos csórók) szívunk akkor is, ha a járatritkítások miatt nehezebb lesz a közlekedésünk.
- Miközben maga a BKV anyagi helyzete inog, a buszok beáznak, a kijelzők nem működnek, a metrókocsik jó részét talán csak a rozsda tartja össze, a járműveken rossz a világítás - ha van(nehogy már művelődni tudjon az utas a holtidőben), a sofőrök homokzsáknak tekintik az utasokat, meg hasonlók.
- Miközben felül mi szorgosan töltögetjük a közös kalapba az adónkat, a kalap lukain ezekből szépen csordogálnak pénzek magánzsebekbe. Igen, persze, legálisan. Olyan jogszabályok alapján, amelyeket annak haszonélvezői maguk alkottak maguknak. Úgyhogy ami a BKV utasokat is érintő számlájára jut, az már persze, hogy semmire se elég.
Tehát rólunk, adófizetőkről több bőrt is lenyúznak. És ime, a példa, amely az én (tév?)hitemet igazolni látszik: egy rendszer egyik helyén csak úgy lehet több, ha egy másik helyről vesz el. Nem hiszek abban, hogy embereknél óriási pénzek halmozódhatnak fel pusztán, úgymond, tisztes (produktív, alkotó) munkával - anélkül, hogy azt ne máshonnan, ne másoktól vegyék el. Hogyan lehetséges, hogy vezetők 10-szeres, 20-szoros, vagy még több jövedelmet tegyenek zsebre, mint az a bérrabszolga, aki ténylegesen azt a munkát végzi, ami ürügyet ad ahhoz, hogy a vezetők ezt megtehessék?
Ha és amíg ez lehetséges, akkor és addig teljesen fölösleges kapitalista viszonyok között szociális gazdaságról, öngondoskodásról, versenyképességről, esélyegyenlőségről papolni.
Addig én meggyőződéssel vallom: tőkés csak mások kárán születhet és gyarapodhat.
Hát, talán csak ennyit a BKV tőkés termeléséről.
Hízlald a tőké(s)t, ne síránkozz!
_______________________________________________________
Véletlen szerencse: egy kollégám, akinek az éjjel sms-ben üzentem, hogy nem tudom, hogyan jutok be, még nem aludt, és segítségével autóval célbajutok.
(Másodközlés - az első változat a kapcsolat.hu-t gazdagítja.)