HTML

Bejegyzések


RendSzerek

2008.01.07. 13:02 :: e-Vita

Avagy: Diktatúrák titkai

9 komment

Címkék: politika film kultúra

A bejegyzés trackback címe:

https://e-vita.blog.hu/api/trackback/id/tr63287778

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nem is.

Igaz, túl voltunk egy "győztes háborún"! ("levertük" a cseheket is)...már csak gyakorlatozgatunk itt-ott a szövetségesekkel,"Fényes szelek" fújtak, és a holdraszállás "kompenzálására" bevezettük a kalauz nélküli közlekedést...
Mi nem is? Én speciel gimnáziumba jártam az időtájt, és teljesen hidegen hagyott a politika. Azt se tudtam, hogy létezik. Egészen más dolgok izgattak.
...és: a diktatúra létezéséről se volt tudomásom. Csak mostanában világosítanak fel olyanok, akik akkor és még egy darabig még nem is éltek, hogy milyen borzalmas elnyomás és terror alatt éltem boldog ifjúkori éveimet. Ők nyilván jobban tudják, nemde?
Nemis, mármint "fene nagy"...

Már hogyne tudnák jobban. Apukájuk mesélte. Az már csak hiteles nem ?
A sok hülye kortárs történész meg hazudik, mint a vízfolyás, csakhogy kiadjon egy könyvet. Ami azt illeti, a magyar filmek történelmi hitelessége bőven hagy kivánni valókat maga után, lásd a mai amerikai mintára készült, emberöltőnyi "emigrációból" emlékezett "ötvenhatosokat".
Azt írod: "1969-ben mégsem lehetett az a fene nagy diktatúra" ! Eléggé emlékszem arra az időszakra, abban az időben volt, - úgy emlékszem, hogy Heller Ágnes által vezetett filozófus, és csoportja már feltett jónéhány kényes kérdést az akkori politikai vezetőknek, majd elhallgattatásuk után külföldre csempészték az irásaikat!
Jó nagy botrány volt a Pécsi Tud.Egyetem Jogtud.Karán sokat foglalkoztunk vele, s vitatkoztunk rajta!
Hivatalosan "egy picit" kis klikkekben meg annál többet!!
Ezt követően Kádárék a vezető (és hűségesen szolgáló) ideológusaik tanácsára a Heller Ágnes-csoportot felkérték az ugy.nev. disszidálásra! Vagy legális útlevelet adtak és kitelepedési engedélyt - nos ezt pontosan nem tudom,- mindenesetre megtorlástól már azokban az években nem MINDIG kellett tartani!
Akasztás helyett eltávolítás a "biráló filozófusok"nál!

Mondhatni "kicsit puhulni kezdett a diktatúra" !

Bacsó Péter filmjét pedig igaz, hogy engedték megcsinálni,- a Központi Bizottság tagjai állítólag jót kacarásztak is a "szükkörű" bemutatón, - de utána úgy elsüllyesztették 10 évre, hogy utána alig lehetett előhalászni!

Én ilyennek láttam az akkori diktatúrát!
SACA, tudom (azaz: hallottam már), hogy vetíteni nem engedték 10 évre, de egy vérbeli diktatúra elkészíteni se engedte volna. Pláne, közpénzből. Ha jól tudom, akkor (még) a rendszer fontosnak tartotta, hogy az ország kulturális szintje ne süllyedjen akárhová - márcsak a két rendszer közötti versengés miatt is meg kellett mutatni, hogy a szoci. többre, jobbra képes. Ez akkor is így volt, ha éber szemek, fülek őrködtek a rendszer fenntartásáért.
Minden rendszer védi magát valahogy, legfeljebb csak a fokozatok mások. Most is benne van az Alkotmányban? / Btk-ban? a lázítás fogalmával kapcsolatos passzus, ami a fennáló rend védelmére van.
A filozófusokról később...
Nézd én a személyes tapasztalataimat írom, mivel ezek szerint (nem nagy dicsőségí9 de nyilván idősebb voltam, és így korom és (egyetemi) státuszom miatt is akkor nagyobb rálátásom volt ezekre a jelenségekre!
Én úgy tapasztaltam, hogy akkor a diktatúra negyon megválogatta melyik "szellemi műhely"-ben mekkora szabadságot enged meg!
Példa: Medikus férje a POTE-n akkora "sztalinista diktatúrában" élt, hogy olyan még egy "rémmesében" sincs! Rossznyelvek szerint azért, mert a hatalom tisztában volt vele, hogy a végzett orvosok úgy pottyannak ki a markukból, és élik a maguk kis "paraszolvenciás" külön világukat mintha MSZMP. vagy bármely más hatalom a világon se lenne!
Én a Jogi Karon besétáltam a Filoz. tanszékra, és kértem egy Mein Kampf" példányt, mondván, hogy "addig nem lehet bírálni, amíg a "bírálandó tárgy"-at meg nem ismerem! Na nem mondom, hogy adtak egy példányt, de a világon semmilyen retorzió nem ért! Az Orvosin ennek a tizedéért kivágtak az ország egyeteméről!

Szóval diktatúra szempontjából olyan "vegyes-felvágott" volt a világ:
Néhol puhább, néhol keményebb!

szerintem "Odafönt" (és itt nem a jóistenkére és arkangyalaira gondolok-sejted) jól tudták, hol kell "bekeményíteni" !
Értem én SACA - én is a tapasztalataim alapján mondom, amit. Persze, vidéken akkor is nyugisabb volt a helyzet. Kár, hogy most, mikor jobban érdekelnének az akkori időszak mélyrétegei, már nem tudom a szüleimet kérdezni. Akkor meg, ugye, még nem érdekelt, ill. mással voltam elfoglalva.
Nem volt diktatúra? Akkor miért lehet szó ilyenekről? hvg.hu/ugynok.aspx

Pontos idő, Budapest

Friss kommentek

Frissekhez gyorskapocs

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
süti beállítások módosítása